.:: Cestopis a fotografie z Belize - Střední Amerika ::.
Úvod | Informace | Obsah | Náš příběh z BELIZE... | Mapa | Náklady | Kontakty
10.června 2005 - pátek

Ráno okolo páté sledujeme hezký východ slunce přímo z postele a pak ještě do 7h. dospáváme. Zajdeme si koupit jídlo a pití k snídani a pro náš dnešní výlet za kapustňáky. Nasnídáme se u nás u chatičky a pak na 9h. jdeme k p. Čokoládovi. Jsme první a tak čekáme na dalších 7 lidí, kteří s námi dnes pojedou. Pár minut po 9h. přichází kluk a holka z US. Po chvilce se dáme do řeči a zjišťujeme, že jsou přes týden pouze na Caye Calkeru a docela se diví, kde všude jsme byli my. Pan Čokoláda je naštvaný, že nikdo další nejde a ještě máme prý vydržet. Mezitím si tedy vybereme ploutve (masku a šnorchl máme vlastní). V 9:30h. však již vyplouváme směr Swallow Caye Wildlife Sanctuary kousek od Belize City, ačkoliv ostatní nedorazili. Hladina je klidná jako rybník a pěkně velké vedro. Naštěstí má loď plátěnou střechu, tak se snad moc neusmažíme. Za přibližně 45min. jsme u rezervace pro kapustňáky a hned na kraji ohraničeného pásma zahlédneme prvního kapustňáka. Pan Čokoláda se začne rozčilovat, kvůli tomu, že v dálce vidí velkou loď s velkým ponorem, která je v ohraničeném ochranném pásmu. U budky hlídače odevzdáme lístky na vstup, které jsme předtím dostali. Uvnitř ohraničeného pásma se pohybujeme s lodí velmi pomalu a místy jen za pomocí odrážení ode dna velkým klackem. Najdeme místo, kde je 5-6 kapustňáků včetně mláděte a tam je pozorujeme delší dobu. Máme štěstí, protože plavou hodně při hladině a občas podplavou i našii loď. Normálně jsou okolo 20 min. pod vodou a pak se jen na 2sec. vynoří nad hladinu nadechnout. Američané z toho moc odvázaní nejsou a moc je to nebaví, protože se domnívali, že s nimi budou moci plavat. Nám se to, ale moc líbí, protože jsme je nikdy dříve neměli možnost pozorovat ani z lodě. Naštěstí je hladina opravdu klidná,a tak Martince není špatně. [VIDEO- Kapustňák]
Okolo 12:30h vyrážíme směr Sergant's Caye , což je malý ostrůvek o průměru asi 7m bez palmy (ta tam chybí), který právě místní uklízí. Zde asi přes 1h. šnorchlujeme. Opět musíme konstatovat, že vnější strana bariéry na Tobacco Caye je daleko lepší. Tady je již hodně korálů poškozených od lodí, jak připlouvají k ostrůvku. Ale přesto je to zážitek, velké množství různých ryb ve velkých hejnech, v určitých místech krásné korály. Jsou trošku vlny, jedna větší mě hodí na korály a já si odřu ruce, v kombinaci se slanou vodou nic moc. Cestou zpět zahlédne pan Čokoláda na volném moři delfíny a tak jedeme za nimi. Jsou tři, plavou kolem nás a díky tomu máme krásnou možnost poyorovat je. Občas uděláme kolečko a oni nás stále následují. Po asi 15min. je hra s námi omrzí a odplavou. My ještě cestou zpět zastavujeme u různých ostrůvků, kde nám vypráví o historii a o různých rostlinách (např. jak jsou důležité mangrovníky…). Po návratu platíme 220BZ$ za výlet a jsme rádi, že se to vydařilo. Jeli jsme s legendou Mr. Chocolate, což je zakladatel Swallow Caye Wildlife Sanctuary. Díky tomu byl výlet a povídání o kapustňácích velmi zajímavý, protože jim věnoval celý život a ví o nich všechno.
Jdeme rovnou ke splitu, kde se ještě chvilku koupeme a dofotíme poslední záběry hvězdic v jednorázovém podvodním foťáku. Dnes zde není skoro žádný proud, ale pro změnu se tu koupe hodně lidí. Proto se rozhodneme, že se přesuneme k nám. Cestou nakoupíme poslední dárečky, hlavně v podobě místního rumu. Chceme se u nás koupat, ale nejde to, protože malý syn majitelky zde na molu chytá ryby a díky tomu sem připlaval asi 30cm žralok. Kluk chce po nás, abychom mu ho chytili. V jeden okamžik se mi ho dokonce podaří dostat na háček, ale má pěkný záběr, proto se vyvlíkne. Vrátíme se ke splitu pozorovat poslední západ slunce a pak zajdeme na večeři do restaurace Happy Lobster. Zde si dáme grilovaný filet ryby s rýží, těstoviny s kuřecím masem a to zapíjíme studeným čajem (34,50BZ$). Cestou zpět se ještě zastavíme asi na 20min. internetu (3BZ$), abychom hlavně zjistili co se u nás doma děje a jaké je počasí. Na pokoji ještě dopíjíme poslední zbytky otevřeného rumu s colou, ale již po 21h. uleháme, protože jsme docela unavení ze sluníčka a nových zážitků…Spí se příjemně, protože celou noc od moře fouká docela silný vítr.

pan Čokoláda
Brána do Swallow Caye
Manatee - Kapustňák, mořská kráva nebo panna

[VIDEO- Kapustňák]
Hlavní ploutev kapustňáků
Zaoceánské lodě na obzoru
Jeden z obydlených mini-ostrůvků
Hřbetní ploutev delfína
Západ slunce při pohledu z mola
11-12. června 2005 - sobota, neděle

Nad ránem vítr ustane a my vstáváme okolo 6h. Balíme a již v 6:40 se přesouváme úprkem, za velkého máchání a mlácení desítek komárů, na letiště (nejvíce krizové je místo u Mini rezervace)…I když jsme nastříkaní repelentem, vždy si najdou komáři i centimetrové místo na těle, které není ošetřeno… Uvnitř kanceláře Maya Island Air čekáme na přílet letadla, které přistává v 7:10h. na příletovou dráhu, kde se ještě před 30s. projížděli nějací turisté na kole. Nastupujeme do letadla pro asi 10 osob, jsou tu s námi ještě 3 pasažéři a přesně na čas v 7:15h. odlétáme směr mezinárodní letiště v Belize City odkud nám v 10:15h. má odlétat naše letadlo. Během asi 15min. pohodového letu pozorujeme krásně průzračné moře, místy hloubku a místy mělčinu, ostrůvky s mangrovníky. Super ! Asi v 7:35h. přistáváme a jako jediní vystupujeme, ostatní pokračují někam dále. Nosiči po nás chtějí dolar za odnos batohů z letadla, ale my jim nic nedáme, protože jsme včera vše utratili. Nikdo nám nedokázal říci, jak je to s odletovou daní, tak jsme si po celou dobu schovávali US dolary, ale tady zjišťujeme , že je již zahrnuta v letence…hurá. V 7:50h. začnou velmi pomalu s odbavováním u jedné z přepážek. Po půl hodině otevřou další a my díky tomu vyfasujeme tlustého a zpoceného dědulu, který má problémy s naším odbavením. Nakonec nám musí palubní lístek napsat na papír ručně… Čekáme na odlet, dopisujeme deník a při tom všem doufáme, že batohy do Prahy dorazí… V 9:30h. se nastupuje do letadla společnosti TACA, které přiletělo ze San Salvatora a již v 9:45h. tj. o 30min. dříve, odlétáme! V letadle jsem se těšil, že si koupím ještě nějakou tortilu, ale mají jen sendviče, na které nemám chuť. Musíme se spokojit jen s brambůrky a dosti silnou cuba libre (komu by to vadilo). Na přestup v Houstonu máme necelé 2h. a tak bez problému vše zvládneme. Na čas odlétáme v plně narvaném letadle s Air France směr Paříž. Let proběhl relativně bez problémů, až na nehodu, kdy jedna pani pozvracela asi 10 lidí, když nestihla doběhnout na záchod. Naštěstí jsme byli hodně daleko od tohoto místa incidentu… Tuto práci opravdu letuškám nezávidím…
V Paříži máme na přestup něco lehce přes 30min, ale vše v pohodě stíháme. Krátký let do Prahy uběhne jako voda a v 11:40h. přistáváme na letišti v Praze (batohy s námi) odkud se dopravíme za pomoci MHD domů…

30 sec. před přistáním našeho letadélka na přistávací dráze...
Část ostrova Caye Caulker z letadla
Krásně průhledné moře

Naše letadlo Maya Island Air
Na závěr...

Pokud jste tento příběh přečetli opravdu celý, tak vám velice děkujeme... Doufáme, že Vás náš příběh dostatečně motivoval k návštěvě Belize, která láká hlavně svojí překrásnou přírodou na pevnině i pod vodou, ale také zajímavou historií...

Bohužel není možné popsat a vyfotografovat, vše co jsme prožili. Tyto stránky, nám snad časem připomenou, většinu toho, co jsme my prožívali na této expedici a vám představí alespoň trochu tuto malou zemi. Ačkoliv je Belize na Střední Ameriku trochu dražší, určitě stojí za delší návštěvu…

Na našich stránkách WWW.NASPRIBEH.CZ můžete ještě nalézt naše další cestopisy, fotografie a doplňující informace z různých zemí světa jako Indie, Kostarika, Maroko, Nikaragua, Srí Lanka, a také z naposledy navštíveného Trinidad a Tobago, který jsme si vybrali jako následující cíl dovolené...

TIP ! : Hledáte-li ještě více informací o Belize v češtině, určitě navštivte stránky Petra a Veroniky na adrese http://www.orchidej.com/

Předcházející strana Předcházející strana Zpět na titulní stranu Zpět na titulní stranu
.:: © 2005 Martina Závorková & Pavel Světlík ::.